Pagina's

zaterdag 17 november 2012

Foto tutorial kleuren van plooitjes

Hallo weer blogvolgers,

yeahhhh, het is weer "mijn" dag om wat te plaatsen en deze keer GEEN kaart, maar een blogpost over het kleuren van plooien in jurkje, mouwtjes, shirtjes etc.
Ik heb deze al eens op mijn eigen blog geplaatst maar nog nooit hier en ik weet dat er dames zijn die dit graag willen leren, dus bij deze.
Nu denk ik dat het duidelijker geweest zou zijn via een filmpje, maar daar ben ik echt niet in thuis dus ik hoop dat het op deze manier duidelijk genoeg is voor jullie.
Ik heb deze tutorial gekleurd met YR24 - YR23- YR21 en E50.
Stap 1: Zet me je donkerste kleur (Y24) een lijn daar waar je denkt dat de plooien moeten komen, doe dat zowel boven als onderin het jurkje en maak een featherstroke.
Een featherstroke is eigenlijk een "veeg" op je papier waarbij je onderaan begint en de druk op je copic vermindert als je naar boven gaat, een soort aai dus.


Stap 2: Daar waar je het licht vandaan laat komen (in dit geval van rechts) ga je aan die kant je lichtere marker afzetten (Y23) en je mag iets over de voorgaande lijn heen en tevens maak de de stroke wat langer.
Stap 3: Ook nu weer ga je met een lichtere marker (Y21) een featherstroke naast de andere (dus hier aan de rechterkant ivm de lichtval) 2 strokes zetten waarmee je ook weer iets over de laatste stroke heen gaat en mag je de stroke ook nu weer iets verlengen.
Stap 4: Nu pak je je lichtste marker (in dit geval E50) en weer zet je er een featherstroke naast aan de rechterkant en blend je de rest van de kleuren in het geheel ook mee.

Stap 5: Dezelfde stappen doe je nog een keer, maar dan begin je met de 2e kleur (in dit geval Y23)


Stap 6: De overgebleven stukjes met je marker kleuren zoals je dat altijd doet, zie linkerkant.

Stap 7: En weer alles blenden met in dit geval E50 de lichtste kleur dus.

Stap 8: Als je de plooitjes nu nog te smal vind (zoals ik) dan ga je die verbreden met de 2e kleur (Y23).
Stap 9: Als je de plooien dieper wilt maken ga je nogmaals met alle kleuren vanaf stap 1 t/m stap 4 herhalen zoals ik hierboven ook gedaan heb.
Dan alles voor de laatste keer blenden met je lichtste kleur.

Als dan de plooien naar je zin zijn ga je de rest van het jurkje, strik en schoenen inkleuren.
Mocht namelijk het inkleuren niet naar je zin gegaan te zijn heb je in ieder geval de rest niet voor niets gekleurd dus zou ik gaan oefenen op het jurkje en de rest nog even laten zitten.
Bedenk, oefening baart kunst, de een zal het direct voor elkaar krijgen en de ander misschien na een aantal keren, maar het belangrijkste is dat je er plezier in hebt!

Tot slot nog een paar voorbeelden zodat je kan zien dat je ook meerdere plooitjes kunt kleuren in verschillende jurkjes/mouwtjes/shirtjes etc.
Ik hoop dat jullie de tutorial duidelijk genoeg vinden en er ook wat aan hebben,












Veel kleurplezier en tot de volgende keer,
creatief liefs,

Mary

13 opmerkingen:

Corrie zei

Wat een geweldige uitleg, dank je wel Mary, ik ga het zeker te weten zo proberen te doen.
Fijn weekend.
lieve groetjes Corrie

Anoniem zei

Prachtig, bedankt!

Sinikka zei

Daar hebben we zeker iets aan. Bedankt voor de goede uitleg
Gr. Sinikka

Yvonne zei

Heel mooie duidelijke uitleg.
groetjes Yvonne

Monique zei

Dank je wel voor de duidelijke tutorial!
grtjs
Monique

Margreet zei

Dank je wel voor de heldere uitleg!
xxx Margreet

jacqueline zei

ik vind het super! bedankt voor deze leuke les.

gr jacqueline

Chantal zei

Super super super Mary!!! Bedankt voor het delen! Lieve groetjes, Chantal

Muuske zei

Fijne en duidelijke uitleg voor de mensen die gebruik maken van de stiften ik kleur altijd met derwent potloden maar ga het toch ook eens zo proberen mischien word het met de potloden ook wel zo mooi.groetjes Margo.

Unknown zei

Wat een duidelijke uitleg! Dank je wel, ik ga het zeker proberen :)

Unknown zei

Wat een duidelijke uitleg! Dank je wel, ik ga het zeker proberen :)

edwige zei

heel goed uitgelegd Mary. zo'n een tuto moet je vaker doen. je bent een kanjer !

verascrap zei

Hoi Mary,
wat een duidelijke voorbeelden heb je gemaakt, super hoor.
groetjes, vera